De kinderen kweken hun eigen wortels. Ze experimenteren hierbij met verschillende types grond (zand, klei, leem), hoeveelheid licht en manieren van water geven om de beste wortels te kweken.
Digitale verrijking:
- Tool "MindNode" (i.f.v brainstorming)
- Tool 'Makkelijke moestuin (i.f.v instructies bij kweken van wortels)
- Tool 'Excell' (i.f.v gegevens bijhouden over de groei van de wortels)
Betekenisvolle context
Je kan op verschillende manieren vanuit een betekenisvolle context vertrekken:
- Bezoek een lokale boerderij.
- Vertrek vanuit de moestuin(bak) op school.
- Vraag welke kinderen thuis een moestuin(bak) hebben.
- Vertrek vanuit het probleem dat je wortelsoep wil maken maar geen wortels hebt.
Eindtermen
ET Natuur
1.2. De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese
Inleiding: leeruitstap boerderij
Organiseer een leeruitstap naar een lokale boerderij. Bespreek de leeruitstap met de kinderen. Op basis daarvan breng je het onderwerp 'wortels kweken' binnen in de klas op een betekenisvolle manier.
Vraag aan de kinderen wie er thuis een moestuin heeft en hierover iets kan vertellen.
Brainstorm
Houd een klasgesprek en brainstorm over het onderwerp 'wortels'. Je kan hierbij eventueel gebruik maken van de app MindNode. De volgende vragen kunnen aan bod komen:
- Hoe ontstaat een wortel?
- Worden wortels gezaaid of geplant?
- Wat is het verschil tussen zaaien en planten?
- Waarom worden sommige gewassen gezaaid en andere geplant?
- Hebben jullie al eens wortels gezaaid?
- Hoe hebben jullie dat toen gedaan?
- Heb je al eens iemand wortels zien zaaien?
- Hoe deed die dat?
- Wat zijn de ideeën die de kinderen hierover hebben?
- Hoe zou jij wortels zaaien?
- Wat zou jij gebruiken om wortels te zaaien?
Onderzoek opzetten
Vanuit de ideeën van de kinderen kan het onderzoek opgezet worden. Ze staan stil bij de vraag hoe ze hun onderzoek gaan aanpakken.
- Wat willen de kinderen onderzoeken?
- Waar zijn de kinderen nieuwsgierig naar?
- Wat verwachten de kinderen?
- Wat willen de kinderen uitproberen?
- Hoe willen de kinderen dit doen?
De kinderen onderzoeken hoe ze hun eigen wortels kunnen kweken.
- Waar moeten de wortelzaadjes in gezaaid worden?
- De kinderen vertellen waar ze denken dat de zaadjes het best kunnen groeien (bv. type grond; leem, zand, klei…).
- Wat hebben de wortelzaadjes nodig om te kunnen groeien?
- De kinderen vertellen wat ze denken dat de zaadjes nodig hebben om te kunnen groeien (bv. aarde, water, zon...).
- Waar zouden de zaadjes het best gezaaid worden?
- De kinderen vertellen waar ze denken dat de zaadjes het best gezaaid zouden worden (bv. Op een plaats met veel zon, met weinig zon, binnen, buiten...).
- Hoe kunnen we de zaadjes het best water geven?
- De kinderen vertellen waarmee ze denken dat ze de zaadjes het best water kunnen geven (bv. de tuinslang, een bakje, gieter, spuitje ...).
Onderzoek uitvoeren
Verdeel de kinderen in groepjes en laat ze eerst kennismaken en experimenteren met de verschillende materialen (verschillende ondergronden, manieren om water te geven ...). Vraag hierbij naar hun bevindingen en conclusies met betrekking tot de materialen.
Vervolgens stimuleer je de kinderen tot bewust en eerlijk onderzoek. De kinderen maken hierbij gebruik van de app 'Makkelijke Moestuin' om duidelijke instructies te krijgen m.b.t. het kweken van wortels.
Je kan hier heuse onderzoekjes opzetten waarbij in verschillende proefopstellingen gevarieerd wordt met bodem, hoeveelheid licht, hoeveelheid water, hoeveelheid meststoffen. Maar let wel! Slechts 1 variabele veranderen (vb. 3 condities opzetten waarin enkel de hoeveelheid water gevarieerd wordt, en de andere variabelen worden constant gehouden)
Geef een leerling de rol van fotograaf. De leerling maakt foto's (bv. met een tablet) om terug te blikken op het uitvoeren van het onderzoek en het groeiproces van de wortels. De andere leerlingen maken geregeld (bv. dagelijks) een tekening van het groeiproces van de wortels.
De leerlingen kunnen ook het groeiproces van de wortels volgen door elke dag het loof te meten en de gegevens bij te houden in Excel. Het is ook mogelijk om de wortel zelf te meten. Laat hen dat telkens met dezelfde wortel doen, die dan terug zorgvoldig in de grond gestoken wordt. Het meten van de wortel moet zeker niet dagelijks. Maar kan bv. om de 3 dagen.
Conclusie en presentatie
Stimuleer het trekken van conclusies uit het onderzoek aan de hand van een opdrachtenblad. Voorzie hierbij foto's van verschillende mogelijkheden en laat de kinderen uitknippen of benoemen wat volgens hen het best werkt om wortels te kweken.
Tijdens het onderzoek maakte een leerling foto's van het onderzoek en het kweekproces en werden metingen gedaan. Aan de hand van deze gegevens presenteren de kinderen hun onderzoek.
- Wat hebben ze gedaan?
- Hoe hebben ze dat gedaan?
- Waarom deden ze dat op die manier?
- Waarom hebben ze daar rekening mee gehouden?
- Hoe komt het dat het (niet) werkte?
- Wat deden wij op dag één en hoe zag deze foto eruit?
- Zien wij al op dag tien een verschil? Zo ja, welke?
- Hoeveel dagen hadden de wortels nodig om te groeien?
- Was het moeilijk om de wortels op de laatste dag eruit te halen? Hoe hebben jullie dit gedaan?
Beslis op basis hiervan of er nog verder onderzoek nodig is of niet.
- Wortelzaden
- Digibord
- Bakken met verschillende bodemgronden (aarde, zand, klei…)
- Moestuinboek met aarde
- Verschillende manieren om water te geven (tuinslangen, bakjes, gieter, spuitje...)
- Tablet met app:
- Makkelijke moestuin app
- Iedere dag foto maken
- Kleurpotloden
- Papier
- Map
- Werkblaadjes
- Schaar
- Lijm
DigiSTEM
Het hanteren van een brainstormapp, de camera, een app met concrete instructies (app Makkelijke Moestuin).
Science
Onderzoeken van verschillende variabelen die een invloed kunnen hebben op het groeiproces van wortels (bv. licht, bodemgrond, hoeveelheid water).
Technology
Constructies maken om de wortels in te kweken. Eventueel worden ook constructies gemaakt om efficiënter water te geven, de plantjes te zaaien, het zonlicht te beperken of versterken ...
Engineering
Schetsen van de constructies die gemaakt zullen worden (cf. technology).
Mathematics
Gegevens bijhouden in tabellen (bv. hoeveel water gegeven, wanneer water gegeven, aantal uren zonlicht, verhouding bodemgronden ...).
Formaten van de wortels vergelijken en meten (lengte, gewicht).
Deze activiteit is geïnspireerd op een uitgewerkte activiteit die binnen het vak 'Onderzoekend leren' van de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool uitgewerkt werd door: NAMEN STUDENTEN