In deze activiteit gaan de kleuters op zoek naar een manier om het Opperhoofd van de Dineh Indianen te helpen bij de heropbouw van hun tipi's.
Digitale verrijking via
- digitale brainstorm apps zoals brainstorm creativity trainer
- samen zoeken op internet
- maken van ontwerptekeningen in een tekenapp zoals drawing pad
- proces vastleggen in bv. een handleiding (tool: Bamboo paper)
- tool voor een animatiefilmpje (vb. Puppet Pals)
Betekenisvolle context
Deze activiteit bouwt voort op eerder spel in de zandbak, waarbij ze aan de slag gingen met voorgevormd materiaal om hun indianendorp vorm te geven. Vanuit dit spel komt naar voor waar de Indianen kunnen schuilen bij regenweer of slapen in de nacht.
Of Met inzetten digitale verrijking
Het opperhoofd van de Dineh indianen vraagt jullie hulp. Ze hebben al hun tipi’s verloren tijdens het langskomen van een tornado. Zouden jullie hen kunnen helpen om snel weer een onderkomen te kunnen maken? Hij vraagt zich af welke materialen hij snel kan vinden in de natuur en welke jullie hem zouden kunnen opsturen.
Via de onderstaande tool kan je bijvoorbeeld het opperhoofd een boodschap laten inspreken. Je brengt een foto in en je kan deze laten spreken.
tool: App chatterpix
Ontwikkelingsdoelen
Techniek
2.3 de kleuters kunnen in een eenvoudige situatie nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte
2.4 de kleuters kunnen ideeën bedenken voor een eenvoudig technisch systeem
2.5 de kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem
2.6 de kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan
2.7 de kleuters kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem
2.8 de kleuters zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken
2.9 de kleuters tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek.
Wiskundige initiatie - meten
2.1 de kleuters kunnen handelend en verwoordend twee dingen op hun kwalitatieve eigenschap vergelijken
2.5 de kleuters kunnen handelend en verwoordend, aangeven dat een bepaalde grootheid (lengte, inhoud, volume, gewicht, oppervlakte) van een ding dezelfde blijft, hoe dit ook geplaatst of geordend is in de ruimte
2.6de kleuters kunnen bij benadering een voorwerp "meten" met een zelfgekozen maateenheid.
Wiskundige initiatie-ruimte (initiatie op meetkunde)
3.1 de kleuters kunnen handelend, in concrete situaties de begrippen "in, op, boven, onder, naast, voor, achter, eerste, laatste, tussen, schuin, op elkaar, ver weg, dicht bij, binnen, buiten, omhoog en omlaag" in hun juiste betekenis gebruiken. Zij kunnen pictogrammen in verband met "richtingen" als symbolen hanteren
Fase 1: Probleemstelling
Aanzet
De kinderen willen helpen om tipi’s te bouwen. De eisen van de tipi kunnen bijvoorbeeld zijn: winddicht, waterdicht, verplaatsbaar, er kunnen 2 kleuters binnen,...
Om de kinderen mee te nemen in het verhaal komt hier een eerste brainstorm. Je kan hiervoor gebruik maken van digitale brainstorm apps.
Tool app brainstorm creativity trainer
Denk aan volgende vragen:
- Wat is het ontwerpprobleem?
- Wat zijn de eisen?
- Wat zijn de mogelijke oplossingen?
Uit de brainstorm zal je ook zicht krijgen op hun kennis over wind- en waterdichtheid. Op basis hiervan kan je besluiten om verschillende activiteiten in te passen die de kinderen meer inzichten geven in wind- en waterdichtheid.
Bijvoorbeeld:
-
Verschillende stoffen testen op waterdichtheid door een opstelling te maken waar kinderen water mogen gieten op de stoffen, waarbij ze nagaan of het materiaal water doorlaat of niet.
-
Verschillende stoffen testen op winddichtheid door een opstelling te maken waarbij een ventilator als windbron wordt gebruikt om wind te simuleren. Ze gaan dan na door bijvoorbeeld achter de stof plaats te nemen of deze wind doorlaat.
Fase 2: Ideeën bedenken
Kern
Eerste stap om te komen tot ideeën: voorkennis stimuleren.
Uit de eerste brainstorm heb je al gegevens verzameld over hoe ze kijken naar de mogelijke criteria. In deze fase ga je ook na welke voorkennis de kinderen hebben over de constructie van tipi’s. Zijn ze al eens gaan kamperen en hebben ze al geholpen om een tent of een tipi op te zetten?
De kinderen zoeken samen met de leraar naar tipi’s op het internet. Ze gebruiken daarvoor de apps of browsers (of maken gebruik van Siri) die toegang geven tot zoektochten op het internet en gaan na hoe de tipi’s opgebouwd zijn.
Hoe zitten ze in elkaar? Hoe hoog zijn ze? Hoe worden tipi’s bekleed? Ze brengen eventueel ook boeken van thuis mee waarin verschillende constructies staan, onder andere van tenten.
Ga ook naar buiten en laat de kinderen takjes en andere natuurlijke elementen verzamelen in de omgeving van de speelplaats. Op die manier zijn ze ook actief bezig met brainstormen over wat ze zouden kunnen gebruiken. Eventueel kunnen ze met kleinere materialen reeds via trial en error ervaringen opdoen met het bouwen van een mini-tipi voor een popje. Op die manier komen ze ook tot nieuwe ideeën of suggesties voor de bouw van de tipi.
Fase 3: Plannen
Denk aan volgende stappen:
- keuze maken voor ontwerp
- materialen bijeenzoeken
- eventueel een stappenplan maken
- zoeken naar bijkomende noodzakelijke informatie
Voorbeeld: De kinderen besluiten te werken met een plastiek zeil dat ze willen beschilderen, houten palen, touw en ijzerdraad voor de constructie. De leraar daagt hen uit om de tipi te tekenen en de stappen tot bouwen uit te werken. Eerst tekenen ze individueel en dan worden de resultaten samengebracht en wordt voor een gezamenlijk ontwerp gekozen. Deze tekeningen kunnen gemaakt worden in een tekenapp, zo kunnen deze digitaal bewaard worden en snel samengebracht. Foto’s nemen van fysieke tekening is natuurlijk ook een optie en dan eventueel het eindontwerp digitaal tekenen via de app en projecteren op het grote scherm.
Tool: App drawing pad
Eventueel: Vraag bij tekeningen ook raad aan een expert technisch tekenen en kom tot 3D tekening van je ontwerp. Misschien kunnen ze ook zelf of met hulp van leerlingen uit het lager onderwijs een 3D tekening maken met behulp van de digitale verrijking.
Fase 4: Maken
De kinderen realiseren het ontwerp, al dan niet aan de hand van een bouwtekening, eventueel met ondersteuning van de leraar en andere experten (bijvoorbeeld een techniek-oma of -opa). De leerkracht stimuleert om steeds de ontwerpcriteria in het achterhoofd te houden. Ook het probleemoplossend denken wordt gestimuleerd.
Voorbeeld: de kinderen bouwen de tipi, maar merken al snel dat het touw te dun is en gaan op zoek naar extra materiaal. De kinderen evalueren hun werk dus ook al tussendoor. Vaak volgen de stappen van het ontwerpproces elkaar niet chronologisch op.
Na en tijdens het maken, leggen de kinderen het proces vast door foto’s te nemen. Deze foto’s breng je nadien over in een ‘tipiboek handleiding’. Dit kunnen ze gebruiken om aan het opperhoofd duidelijke instructies te geven hoe hij de tipi’s kan heropbouwen.
Tool: app Bamboo paper
Fase 5: Testen & Evalueren
De kinderen en de leerkracht testen de tipi vb water op gieten, met ventilator wind laten waaien, gaan ze er met 2 kleuters inzitten …. Bijvoorbeeld als de tipi niet helemaal niet stevig staat en wankelt, sturen ze bij.
Tijdens het evalueren worden tekortkomingen besproken en wordt ook nagegaan of het gemaakte voldoet aan de eisen.
Voorbeeld: Er zijn verschillende meningen over de oorzaak van het wankelen van de tipi. Ook de andere kinderen uit de klas hebben een mening. De kinderen besluiten de tipi te fotograferen en op bezoek te gaan bij een expert, bijvoorbeeld een architect.
Om te kunnen presenteren sturen ze eventueel hun bouwtekening uit fase 4 bij.
Fase 6: Presenteren
Opmerking: deze fase kan zeker ook tussendoor reeds aan bod komen
Slot
Tot slot kunnen ze een animatiefilmpje maken om door te geven aan het opperhoofd hoe hij snel terug aan materialen kan geraken om de tipi’s opnieuw te bouwen en of er eventueel materiaal zal worden opgestuurd.
Dit kan een optimalisatie zijn van het stappenplan dat ze in Fase 4 hebben gemaakt ook (zie fase 4)
Tool animatiefilmpje Puppet Pals
Materiaal
- smartphone of tablet
- hechtingsmaterialen
- verschillende soorten stof
DigiSTEM
Het hanteren van verschillende applicaties, gericht op enerzijds het creëren van een betekenisvolle context als leraar (vb app chatterpix) en anderzijds het hanteren van applicaties door de kinderen als ondersteuning van het proces (apps om te brainstormen, om vast te zetten zoals tekenapps of apps waarop foto's kunnen verzameld worden). Daarnaast worden ook internet en Siri gebruikt om informatie op te zoeken.
Science
Onderzoeken en vergelijken van eigenschappen. Inzichten verwerven over wateropname en winddoorlaatbaarheid.
Technology
Hanteren van technische systemen, het ontwerpen en maken van een nieuw technisch systeem.
Engineering
Ontwerp maken en bijsturen op basis van ontwerpcriteria, waarbij eigenschappen worden onderzocht. Optimaliseren van de bouwtekening als instructie.
Mathematics
Groottes vergelijken, formaat afstemmen op 2 kleuters (meten), wiskundige kennis (kwantitatieve verschillen) toepassen.