Module 5: DigiSTEM activiteiten met kinderen

Leeftijd
kleuters
onderbouw lager onderwijs
bovenbouw lager onderwijs

In deze module staan we stil bij hoe je zelf STEM-activiteiten met digitale verrijking kan creëren, en zo verder kan bouwen aan een krachtige leeromgeving.

Daarnaast wordt ook verwezen naar de fiches 'Met kinderen', waarin voorbeelden van digitaal verrijkte STEM-activiteiten te vinden zijn.

activiteiten

Beginsituatie

Om deze module te kunnen doorlopen is de voorkennis uit module 4 essentieel.

Doelstellingen

De student

  • gaat kritisch aan de slag met de praktijkvoorbeelden (zie 'met kinderen');
  • vertaalt de praktijkvoorbeelden naar de eigen klaspraktijk; 
  • werkt een totaal eigen praktijkvoorbeeld uit op basis van verschillende voorbeelden.

Een STEM-activiteit digitaal verrijken

Inleiding

 

In modules 1, 2 en 3 maakten we kennis met STEM-activiteiten en onderstreepten daarbij het belang van betekenisvolle contexten. In module 4 werd vervolgens ingezoomd op het digitaal verrijken van STEM-activiteiten. Aan de hand van een kijkkader werden enkele STEM-praktijkvoorbeelden met digitale verrijking geanalyseerd. Op die manier werden inzichten opgebouwd over hoe digitale verrijking als meerwaarde kan worden binnengebracht in een STEM-activiteit.

In deze module gaan we nu aan de slag met de eigen klaspraktijk van de lerenden. Dit gebeurt stapsgewijs, waarbij eerst nagegaan wordt hoe de praktijkvoorbeelden bij 'met kinderen' kunnen toegepast worden in de eigen klascontext om te evolueren naar het zelf vormgeven van een digitaal verrijkte STEM-activiteit. 

Oefening 'voorbeeldactiviteiten inzetten in de eigen klascontext'

 

De lerenden bekijken de fiches bij 'Met kinderen'. Ze bespreken bij enkele praktijkvoorbeelden op welke manier deze naar de eigen klascontext kunnen vertaald worden, bijvoorbeeld: 

  • onderwerp aanpassen op basis van interesses, thema, ...
  • vertalen naar eigen WO-thema 
  • inkleuren naar input van de kinderen
  • aanpassen naar andere leeftijden
  • aanbieden als geïsoleerde activiteit of thematisch
  • binnen de klas of klasoverschrijdend
  • als langdurig project of korte activiteit
  • ... 

Oefening 'digitale verrijking aanpassen naargelang eigen doelen'

 

De rol van de leraar is essentieel. Digitale verrijking wordt gekozen door de leraar. De leraar maakt didactische keuzes: Welk digitaal hulpmiddel wordt gekozen, waarvoor en wanneer? En hoe wordt dit ingezet? Digitale verrijking is geen doel op zich, maar een middel om iets te bereiken bij de kinderen. 

In de voorbeelden 'met kinderen' worden digitale tools, leermiddelen, ... ingezet binnen een bepaalde context. Deze zijn wellicht ook toepasbaar in een andere context.

De lerenden verkennen de fiches 'Met kinderen' met focus op de digitale verrijking.

1. Ze bespreken voor enkele praktijkvoorbeelden welke digitale hulpmiddelen worden gebruikt en met welk doel ze worden ingezet.

2. Ze zoeken drie digitale hulpmiddelen die ze ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken. Per hulpmiddel bedenken ze drie alternatieve manieren om ze in te zetten.

Het kijkkader uit module 4 kan hierbij ondersteuning bieden. 

Bijvoorbeeld:

  • Drawing app om reflectie vast te zetten (metacognitie), om beginsituatie in kaart te krijgen (kennis), om de onderzoekscyclus vast te zetten (competentie/autonomie);
  • Sprekende pop om betrokkenheid te verhogen, om instructie te geven tussendoor, om een betekenisvolle context te creëren. 

Dergelijke oefening kan ook toegepast worden op bronnen die allerhande digitale hulpmiddelen aanreiken. Via het kijkkader kan telkens kritisch nagegaan worden of een digitaal hulpmiddel zinvol kan ingezet worden in de klaspraktijk in het kader van STEM. 

 

Opdracht 'STEM-activiteit met digitale verrijking'

 

Met de nodige inzichten over STEM-activiteiten inclusief betekenisvolle contexten, en bijkomend over digitale verrijking, gaan de lerenden nu zelf aan de slag om een STEM-activiteit vorm te geven met digitale verrijking.

Er kan voor gekozen worden om volledig vanaf scratch te werk te gaan, waarbij de lerenden dus een STEM-activiteit voor een specifieke doelgroep creëren, vertrekkend vanuit een betekenisvolle context, en daarbij inzetten op digitale verrijking (zie kijkkader). 

Een andere mogelijkheid is dat de lerenden op zoek gaan naar bestaande STEM-activiteiten, deze inpassen in hun eigen context, en deze digitaal verrijken met behulp van het kijkkader uit module 4. STEM-activiteiten zijn onder meer raadpleegbaar via www.stembasis.be, www.sterkinstem.be, ...