Light Graffiti

Leeftijd
bovenbouw lager onderwijs

De leerlingen maken in groepjes van drie of vier hun eigen light graffiti kunstwerk. Hiervoor bekijken ze eerst een aantal voorbeelden (impressie). Nadien verkennen ze de werking van een camera waarbij ze experimenteren met de lichtgevoeligheid en sluitertijd. Vervolgens gaan ze aan de slag met een aantal eenvoudige opdrachten om te eindigen met het maken van hun eigen light graffiti kunstwerk (expressie). 

Digitale verrijking

  • met een tool zoals Nearpod (www.nearpod.com) i.f.v. het versterken van het zelfregulerend leren.
  • gebruik van tablet om light graffiti kunstwerken te maken (vb. gebruik van tool 'slow shutter')

Betekenisvolle context

De light graffiti wordt ingeleid aan de hand van een kunstgalerie. In de kunstgalerie zien de leerlingen verschillende kunstwerken die gemaakt zijn met light graffiti. 

 

Eindtermen

Natuur

1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren

1.2. De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.

Techniek

2.2. De leerlingen kunnen specifieke functies van onderdelen bij eenvoudige technische systemen onderzoeken door middel van hanteren, monteren of demonteren.

2.5. De leerlingen kunnen illustreren dat technische systemen evolueren en verbeteren.

2.6. De leerlingen kunnen illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen van materialen of over natuurlijke verschijnselen.

2.9. De leerlingen kunnen een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.

2.10. De leerlingen kunnen bepalen aan welke vereisten het technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren, moet voldoen.

2.13. De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.

Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Fase 1: Verwonderen

Welkom in onze kunstgalerie!

De leerlingen bekijken de kunstwerken en drukken hun waardering uit voor één van de kunstwerken.

Bij het bekijken van de kunstwerken stellen ze zich volgende vragen:

  1. Wat is jouw favoriet werk?
  2. Waarom koos je voor dit kunstwerk?
  3. Hoe zijn de kunstwerken gemaakt?

Deze introductie moet de kinderen triggeren om zich vragen te stellen over hoe een dergelijk kunstwerk kan worden gemaakt. En meer nog... Zouden ze zelf ook zo'n kunstwerk kunnen maken?

Maar hoe moet dat nu? 

Om dit proces te ondersteunen, kan gebruik worden gemaakt van de tool: Nearpod.

De leerlingen gaan hiervoor naar de NEARPOD omgeving: https://app.nearpod.com/?pin=pbyuw

Nearpod, slide 2-6, focust op deze fase van 'verwonderen'.

 

 

Fase 2: Verkennen

Vooraleer de kinderen zelf aan de slag kunnen, moeten we eerst wat zaken te weten komen over de werking van een fotocamera.

Er zijn 2 factoren belangrijk voor het 'tekenen met licht', nl. de sluitertijd en de lichtgevoeligheid.

Om dit proces van 'verkennen' te ondersteunen, maken we gebruik van de tool: Nearpod.

Op die manier kunnen de leerlingen zelfstandig en op eigen tempo de werking van een fotocamera op een interactieve manier ontdekken (centraal staan de begrippen 'sluitertijd' en 'lichtgevoeligheid'). Via quizjes kunnen ze nagaan of ze het begrijpen. Deze kennis hebben ze immers nodig om een light graffiti-kunstwerk te maken.

Nearpod, slide 7-16, focust op deze fase van 'verkennen'.

Fase 3: Op onderzoek

De leerlingen worden verdeeld in groepjes van 3 en gaan op onderzoek uit, met hetgeen ze in de verkenningsfase hebben geleerd.

Daarvoor hebben ze per groep volgende materialen nodig:

  • een tablet, waarop de app 'slow shutter' is geïnstalleerd;
  • een lichtje (pointer);
  • verschillende kleuren 'crêpe' papier.

Met de app 'slow shutter'  kan je heel gemakkelijk de sluitertijd en de lichtgevoeligheid instellen bij het nemen van een opname.

Via de Nearpod moeten de kinderen volgende vragen oplossen:

  • Hoe zouden jullie de sluitertijd en lichtgevoeligheid instellen voor het maken van Light graffiti?
  • Er worden hen verschillende light graffiti foto's getoond, waarbij ze telkens moeten achterhalen wat de lichtgevoeligheid of sluitertijd is geweest bij het maken van de foto.

Via een quiz in Nearpod kunnen ze hierop een antwoord formuleren op basis van de eerdere verworven kennis. Ze kunnen dit doen in hun groepje. 

Vooraleer ze echt hun eigen light graffiti kunstwerk gaan maken, wordt hen best gewezen op enkele veel voorkomende foutjes die gemaakt kunnen worden. Uiteraard gaan we dat niet voorzeggen, maar moeten ze dit zelf ervaren aan de hand van een aantal kleine onderzoeksopdrachtjes.

Hierbij moeten ze zelf eenvoudige vormen zoals een cirkel, een vierkant … tekenen met licht. Ze experimenteren met de verschillende mogelijkheden van de fotocamera m.b.t. sluitertijd en lichtgevoeligheid.

Deze onderzoeksopdrachtjes kunnen ze ook in groep en op eigen tempo uitvoeren via de tool Nearpod.

Nearpod, slide 17-26: De leerlingen gaan aan de slag met de onderzoeksopdrachten.

Het is interessant om de resultaten na de uitvoering van de opdrachtjes klassikaal te bespreken. De app Nearpod biedt ook de mogelijkheid om de resultaten te delen. Zo kunnen de kinderen een foto maken van hun probeersel en dit opladen in de Nearpod omgeving (Nearpod, slide 23).

Fase 4: Maken van een prototype

Dit is eigenlijk de kern van de les: De leerlingen maken hun eigen light graffiti kunstwerk.

Ze kunnen zich hiervoor laten inspireren door een aantal voorbeelden of kunnen hun eigen idee ontwerpen en maken.

Het is belangrijk om vooraf goed na te denken over hoe het kunstwerk er moet uitzien en hoe het gemaakt moet worden. Daarover moeten afspraken  gemaakt worden in de groep. Wie doet wat? 

De resultaten van de verschillende groepjes worden dan klassikaal gedeeld en besproken.

Ook deze fase kan ondersteund worden vanuit de Neardpod: slide 27-30.

Fase 5: Concluderen

De leerlingen bekijken en bespreken elkaars kunstwerken aan de hand van een aantal vragen.

  • Wat stelt het kunstwerkje voor?
  • Wat vind je er mooi aan?
  • Heb je suggesties om nog zaken aan te passen?

We raden hierbij ook aan om als leerkracht expliciet stil te staan bij de samenwerking van de leerlingen.

Nearpod, slide 31-33.

Digitale tool

Nearpod link voor de leerkracht: https://np1.nearpod.com/sharePresentation.php?code=81efba5843bdeb598c8056444eb56049-1&oc=user-created&utm_source=link

Nearpod link voor de leerlingen: https://app.nearpod.com/?pin=sviek

(Wanneer je de link voor de leerkracht gebruikt, kan je de Nearpod activiteit toevoegen aan je eigen NEARPOD bibliotheek. Dat is handig omdat je dan het leerproces van de leerlingen kan volgen. Zo krijg je een zicht op hun antwoorden en de zaken die ze opladen. Uiteraard moet je daarvoor wel een account aanmaken op Nearpod)

Via join.nearpod.com kunnen de kinderen dan meteen naar de activiteit via het invoeren van een code. Deze code wordt gegenereerd wanneer de les live gaat en komt dan op de klassikale presentatie. 

Materiaal te voorzien in de klas

Per groepje leerlingen heb je de volgende materialen nodig: 

  • 1 laptop/chromebook
  • 1 fotocamera waarmee de lichtgevoeligheid en sluitertijd geregeld kan worden (bv. smartphone, tablet, fototoestel)
  • 1 lichtbron (bv. laser pointer, fietslampjes)
  • Verschillende kleuren crêpepapier
  • App: slow shutte
  • Link Nearpod: https://app.nearpod.com/?pin=pbyuw 

Specifieke eisen

Afhankelijk van de beginsituatie en/of groepsindeling kunnen de leerlingen zelfstandig of begeleid aan de slag met de Nearpod.

 

DIGISTEM activiteit downloaden

Lightgraffiti (download pdf)

DigiSTEM

Gebruik van de digitale tool NEARPOD om het verloop van de activiteit te begeleiden: om structuur te bieden in het systematisch proces, ifv het versterken van zelfregulerend leren omdat het proces op eigen tempo door elk groepje doorlopen kan worden, en om samen leren te versterken. Daarnaast wordt ook een app gebruikt om het licht te kunnen fotograferen

Science

Het controleren van variabelen binnen het domein "Optica": concepten zoals lichtgevoeligheid en sluitertijd worden verkend. Hierbij wordt nagegaan wat het effect is van een verandering in lichtgevoeligheid of sluitertijd op het beeld.

 

Technology

Ontwerpen van een kunstwerk,

gebruik en werking cameratoestel,

parameters van het cameratoestel aanpassen

Engineering

criteria opstellen waarbij leerlingen nadenken over hoe een kunstwerk er moet uitzien,

op basis van criteria nadenken hoe leerlingen te werk zullen gaan (bv. extra materiaal gebruiken),

het ontwerpproces herhalen en bijsturen (bv. mooie cirkel tekenen).  

Wiskunde

Vormleer,

snelheid (bv. wat gebeurt er als je de sluitertijd halveert?).