In deze activiteit ontwerpen de kinderen een 'green screen', een groene achtergrond, waarmee ze met een green-screen-app een filmpje kunnen opnemen met een achteraf toegevoegde achtergrond.
Digitale verrijking
- door het experimenteren met Green Screen apps
- Google classroom om informatie te verspreiden
Betekenisvolle context
Enkele mogelijke betekenisvolle contexten:
- Kinderen van de lagere school willen voor de kleuters een filmpje maken over het thema.
- Kinderen willen een welkomstfilmpje maken voor het (groot-)ouderfeest.
- Kinderen willen ervaren hoe het is om het weerbericht te presenteren zoals een echte weerman of -vrouw dit doet.
- De kinderen maakten mooie constructies met lego en willen hier een verhaal mee naspelen en opnemen.
Eindtermen
Wiskunde
1.21 De leerlingen zijn in staat in concrete situaties (onder meer tussen grootheden) eenvoudige verhoudingen vast te stellen, te vergelijken, hun gelijkwaardigheid te beoordelen en het ontbrekend verhoudingsgetal te berekenen.
4.2 De leerlingen zijn in staat om de geleerde begrippen, inzichten, procedures, met betrekking tot getallen, meten en meetkunde, zoals in de respectievelijke eindtermen vermeld, efficiënt te hanteren in betekenisvolle toepassingssituaties, zowel binnen als buiten de klas.
Muzische vorming - media
5.2 De leerlingen kunnen ervaren dat een visueel beeld al dan niet vergezeld van een nieuw geluid steeds een nieuwe werkelijkheid kan oproepen.
Techniek als menselijke activiteit
2.9. De leerlingen kunnen een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
2.10 De leerlingen kunnen bepalen aan welke vereisten het technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren, moet voldoen.
2.11 De leerlingen kunnen ideeën genereren voor een ontwerp van een technisch systeem.
2.12 De leerlingen kunnen keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen.
2.14 De leerlingen kunnen werkwijzen en technische systemen vergelijken en over beide een oordeel formuleren aan de hand van criteria.
Fase 1: Probleemstelling
In de betekenisvolle context worden enkele mogelijke aanzetten geformuleerd. Op basis daarvan komen ze tot volgende uitdaging: hoe kunnen we een filmpje maken met een zelfgekozen achtergrond/verschillende achtergronden maken?
Om tot mogelijke onderzoeksvragen te komen kan gebruik gemaakt worden van foto's van special effects, met beelden van de werkelijke situatie naast de uiteindelijke beelden in de film.
Deze kunnen gemakkelijk op internet gevonden worden, bijvoorbeeld met zoektermen zoals: green screen, animatie, ...
Bijvoorbeeld: De kracht van animatie: zo zien deze 11 filmhelden eruit zonder special effects | Film | hln.be
Hieruit kunnen allerlei onderzoeksvragen ontstaan:
- Hoe maak ik de groene achtergrond best? Welk soort verf, papier, stof, ...?
- Lukt het ook met een lego-bouwplaat?
- Moet de achtergrond groen zijn of lukt dit ook met een andere kleur?
- Hoe zet je de camera/tablet rechtop en op de juiste afstand?
- Hoe maken we dit zo duurzaam en betaalbaar mogelijk?
- Moet de achtergrond vlak zijn?
- Mag de achtergrond gestreept zijn?
- Wat met groene kledij? Trui met groene stippen? ...
- Blijkbaar kan een green screen ook blauw zijn: wat met een blauw-groene trui?
- Kan een groen figuurtje (vb sprinkhaan) op een green screen zichtbaar zijn?
- Kan een digibord als green screen fungeren?
- Hoe zorgen we voor gelijkmatige belichting? (vb meerdere lichtbronnen)
- Kunnen we zelf achtergronden maken die we vervolgens kunnen gebruiken in het filmpje?
- Hoe worden films gemaakt met green screens?
- Oppervlakteberekening?
- Opbergbaar?
Er ligt autonomie in deze activiteit door de eigen keuze in het onderzoek, in de onderzoeksvraag.
Fase 2: Kenmerken green screen onderzoeken
Experimenteren met enkele apps. Deze apps kunnen gezocht worden met zoektermen zoals 'Remove background'. Voor sommige apps moet dit een contrasterende achtergrond zijn, voor andere moet dit echt groen zijn.
Er wordt met verschillende apps geëxperimenteerd. Er kunnen zaken ontdekt worden zoals:
- helderheid achtergrondkleur?
- lichtinval optimaliseren?
- groen blad rechtop stellen?
- hoe groot moet de achtergrond zijn?
- ...
Fase 3: ideeën bedenken
De kinderen bedenken ideeën voor hun ontwerp, vanuit de probleemstelling.
Ontwerp een green screen: enkele mogelijke criteria, die door de kinderen zelf bepaald worden op basis van de vorige fasen:
- scherm/achtergrond moet rechtop staan want dit is essentieel bij het gebruik van de app
- personages moeten er volledig voor kunnen staan (popjes, eigen lichaam, ...)
- de belichting moet helder en egaal zijn
- het moet gemakkelijk opstelbaar en opbergbaar zijn
- het moet duurzaam en verplaatsbaar zijn
- ...
Fase 4: Plannen
De praktische uitvoering wordt gepland:
- materiaal kiezen en verzamelen, eerst voor prototype en erna voor grotere schaal
- praktische uitvoering wordt besproken, en waar de camera wordt geplaatst
- inhoud (storyboard) wordt uitgewerkt
Een mogelijke aanpak is: eerst een klein model maken (vb voor popjes), erna voor de kinderen zelf. Indien het prototype eerst wordt gemaakt, en daarna voor een model op lichaamsgrootte gekozen wordt, kan ook schaalvergroting ingeoefend worden.
Er wordt ingezet op samenwerking (verbondenheid) door de kinderen in groep samen een verhaal te laten maken, en door hen te stimuleren om goed af te stemmen voor de praktische uitvoering.
Fase 5: Maken
Eerst wordt een prototype gemaakt, op kleinere schaal, om alles uit te testen en bij te sturen. Daarna kunnen de opgedane inzichten gebruikt worden om een greenscreen + filmpje te maken, eventueel op lichaamsgrootte.
De kinderen mogen zowel de achtergrond als het storyboard als het filmpje zelf maken (autonomie). Ze blijven doorheen het proces afstemmen, elkaars mening beluisteren en hiervoor openstaan, en de materialen en camera samen hanteren (verbondenheid).
Fase 6: Testen & evalueren
Het testen en evalueren gebeurt constant doorheen het ontwerp- en maakproces. Telkens testen zorgt voor nieuwe inzichten en ideeën, die meteen worden toegepast.
Er wordt samengewerkt bij:
- het gebruik en de plaatsing van de camera + het verplaatsen van de materialen;
- het uitwisselen van opgedane kennis, ook met andere groepen (eventueel met een digitale tool zoals een digitale checklist) zodat iedereen deze bevindingen kan meenemen in het vervolg
Extra: er kan getest worden of er met een groene filter kan gewerkt worden om elementen weg te laten. Dit kan tot een extra onderzoekje leiden.
Fase 7: Presenteren
Nadat het filmpje is gemaakt, kan dit worden gepresenteerd aan de groep. Hierbij wordt niet enkel het filmpje besproken, maar ook het ontwerpproces van het green screen met de bijhorende criteria.
Een foto of film van de opstelling en 'making-off' visualiseert het proces, en geeft dit ook mooi weer aan kinderen die niet betrokken waren.
Fase 8: Delen buiten de klas
Tenslotte kan het filmpje gedeeld en verspreid worden via een digitaal platform zoals google classroom. Een filmfestival als afsluiter van de week (voor de hele school) is ook een mogelijkheid om dit te delen.
DigiSTEM
Het verkennen van het werken met een green screen en hiervoor de geschikte app zoeken en gebruiken. Het gebruik van digitale toepassingen om filmpjes op te nemen en de achtergrond toe te voegen. Digitale platformen (zoals google classroom) worden dan gebruikt om informatie te verspreiden.
Science
Kritisch denken, ondernemen en onderzoekend ingesteld zijn. Uitproberen, onderzoeken en bijsturen.
Het manipuleren van verschillende variabelen om zo tot een gewenst resultaat te komen.
Technology
Het hanteren van de materialen om een green screen te maken. Het verkennen van de technische eigenschappen van de materialen (vb sommige kleuren groen werken beter dan andere).
Engineering
Het maken van het ontwerp, dit bijsturen op basis van de gevraagde criteria. De verschillende materialen worden onderzocht.
Mathematics
Grootte afstemmen op de noden voor het filmen (volledige achtergrond), wiskundige kennis toepassen.