Een virtuele reisbeurs

Leeftijd
bovenbouw lager onderwijs

Stel jouw favoriete land voor aan de hand van een digitale brochure!

Digitale verrijking

  • de brainstorm ondersteunen met digitale tool zoals Nearpod, Miro of padlet
  • de tool genial.ly. om het project voor te stellen

De leerlingen organiseren een virtuele reisbeurs waarbij ze per twee of drie een reisplan naar een land digitaal voorstellen aan een groepje medeleerlingen (bv. hun laatste vakantiebestemming, hun droomland, hun land van herkomst, een land uit de Europese Unie, ...). Uiteraard willen de leerlingen hun land als reisbestemming promoten door de meest interessante weetjes te selecteren, de mooiste plekjes te tonen en het unieke en speciale van het land te delen.

Eindtermen

Mens en maatschappij:

2.8. De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen verschillende waarden en normen bezitten.

3.9. De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.

4.11. De leerlingen kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander cultuurgebied vergelijken met het eigen leven.

4.12. De leerlingen kunnen in een landschap gericht waarnemen en ze kunnen op een eenvoudige wijze onderzoeken waarom het er zo uitziet.

5.1. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.

Wiskunde: 

5.2. De leerlingen ontwikkelen een kritische houding ten aanzien van allerlei cijfermateriaal, tabellen, berekeningen waarvan in hun omgeving bewust of onbewust, gebruik (misbruik) gemaakt wordt om mensen te informeren, te overtuigen, te misleiden …

ICT: 

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Sociale vaardigheden:

3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.

Aanzet

Houd een klasgesprek met de leerlingen in de klas over hun reizen, landen van herkomst, droombestemmingen, ...

Vertel dat de leerlingen een virtuele reisbeurs zullen organiseren en daarvoor een brochure moeten maken. Het is de bedoeling dat de brochure alle informatie op een aantrekkelijk en motiverende wijze bevat waardoor dat een mondelinge toelichting eigenlijk niet nodig is. De brochure bevat informatie over het land, toont leuke bezienswaardigheden, beschrijft unieke kenmerken van het land …

Klassikale brainstorm

Brainstorm klassikaal met de leerlingen over welke informatie nodig en nuttig is om te verzamelen en welke niet. 

Hier is het mogelijk de brainstorm te ondersteunen met digitale tool zoals Nearpod, Miro, creativity trainer

Nuttige en aantrekkelijke info is bijvoorbeeld: geografische info, staatsstructuur, cultureel en natuurlijk erfgoed, demografische en economische trends, traditionele gerechten of specialiteiten, toeristische bezienswaardigheden … 

Mogelijke vragen: 

  • Wat moet er aanwezig zijn in een reisbrochure?
  • Wat is er zo specifiek aan jouw land? 
  • Zijn die dingen belangrijk en representatief in jouw land? 
  • Wat maakt het land het bezoeken waard? Waarom?
  • Wat is belangrijk om aan een bezoeker te laten zien? Waarom?

Probeer tijdens het klasgesprek tot volgende nuttige onderwerpen te komen: klimaat, typische plant of dier, kenmerken gebouw, hoe de mensen leven, hoeveel mensen er wonen … Uiteraard kunnen dit ook andere onderwerpen zijn die uit de leerlingen zelf komen. Belangrijk is dat deze onderwerpen later de criteria vormen die als elementen opgenomen moeten worden in de brochure via genial.ly.

Mogelijke vragen m.b.t. geografie: 

  • Welke criteria kun je gebruiken om twee landschappen met elkaar te vergelijken? In hoeverre lijken de landschappen van andere landen op die van jouw land? 
  • Welke gevoelens roept dit landschap bij jullie op? 
  • Is er een rivier in de hoofdstad van jouw land of in andere belangrijke steden in jouw land?

Mogelijke vragen m.b.t. cultureel erfgoed:

  • Zijn er speciale gebouwen die zeker het bezoeken waard zijn? Welke en waarom?
  • Zijn er bekende verhalen of legendes? Waarover gaan ze? 
  • Hoe klinkt de typische muziek van daar? 
  • Wat voel je als je naar de verschillende muziekstukjes luistert? 
  • Hoe voel je je als je luistert naar het verkeerslawaai of het gezang van de vogels daar?
  • Zijn er typische kunstenaars of schilderwerken? 
  • Wie heeft deze plaats gebouwd en waarom? 
  • Welke historische gebeurtenissen zijn verbonden met dit gebied of deze historische plaats? 
  • Welke legenden of tradities zijn verbonden met dit gebouw of historische plaats?

Mogelijke vragen m.b.t. natuurlijk erfgoed:

  • Zijn er unieke dieren, planten, gebergten of andere landschappen in die regio? 
  • Hebben deze planten, dieren of rotsen een plaatselijke naam? 
  • Heeft het een natuurpark of een beschermd gebied? Waarom?
  • Zijn er unieke traditionele landbouwregio’s? 
  • Zijn er unieke duurzame oplossingen voor de energieproductie in die regio?

Mogelijke vragen m.b.t. demografische en economische trends:

  • Hoe is het land verdeeld? Volgens welke criteria is dit?
  • Kan je dit grondgebied ook op een andere manier verdelen? 
  • Welk soort gegevens vind je belangrijk om je land te vertegenwoordigen?
  • Wat kan je zeggen over de economie en de demografie van je land in vergelijking met die van andere EU-landen?

 

Klassikale voorbeschouwing

  • Bespreek een aantal voorbeelden van (online) brochures. Bekijk wat zij tonen en meegeven van informatie. Besteed hierbij aandacht aan wat goed en aantrekkelijk is en wat ontbreekt en minder aantrekkelijk is (en waarom dat zo is). Koppel telkens terug naar de brainstorm en vul die eventueel aan. 
  • Vestig de aandacht van de leerlingen op het feit dat het belangrijk is om telkens de dingen te benoemen die een land anders en speciaal maken.  
  • Toon het eigen voorbeeld van België via deze website: https://view.genial.ly/63202f95b191800013df1fe1/interactive-image-interactive-image
  • Bespreek met de leerlingen wat zij goed/aantrekkelijk vinden en wat niet. Verwoord dat ze iets gelijkaardigs moeten maken zonder dat het een kopie moet zijn van wat ze reeds zagen. Ze zijn vrij om zelf creatief aan de slag te gaan maar zullen zich ook aan een aantal criteria moeten houden binnen de omgeving van genial.ly.

Informatie verzamelen

Onderstaande onderwerpen kunnen interessant zijn om informatie over te verzamelen (afhankelijk van wat aan bod kwam tijdens het klasgesprek ook). Vertel de leerlingen dat ze de informatie moeten verzamelen om nadien te kunnen presenteren in de vorm van een brochure. Afhankelijk van de tijd die beschikbaar is, kan je leerlingen de keuze geven om slechts over een aantal onderwerpen informatie te verzamelen en die te presenteren. De leerlingen moeten hierbij ook een reisweg uitstippelen. Beklemtoon aan de leerlingen dat deze onderwerpen de criteria vormen voor hun brochure en later geoptimaliseerd kunnen worden. 

  • Geografie

De leerlingen zoeken informatie op over bijvoorbeeld het landschap, de lichtintensiteit ’s nachts, bekende rivieren, buurlanden, zeeën …

Daag de leerlingen uit om patronen en verklaringen te zoeken in de geografie (bv. hogere lichtintensiteit aan de kust of bij een hoge bevolkingsdichtheid, hoofdsteden liggen aan rivieren, lage bevolkingsdichtheid bij bossen …). 

Zorg dat de leerlingen zeker het klimaat en landschap typeren en duidelijk maken waarom het landschap er precies zo uit ziet.  

  • Cultureel erfgoed

De leerlingen doen onderzoek naar de belangrijkste gebouwen en historische plaatsen, muziektradities, legenden en mondelinge tradities van het land. Ze zoeken naar legendes over bergen, meren, historische mensen … die speciaal zijn in dit land. Het belangrijkste is dat ze zich concentreren op het culturele erfgoed en die proberen te begrijpen en waarderen.

Laat de leerlingen een aantal typische gebouwen bespreken aan de hand van het bouwjaar en de reden (functie) waarom ze daar gebouwd zijn.

  • Natuurlijk erfgoed

De leerlingen doen onderzoek naar de planten en de dieren van hun land. Ze kunnen hierbij dieren en planten bespreken en classificeren met een determinatietabel. Of de leerlingen kunnen een identiteitskaart maken van een typische plant of een typisch dier van het land waarbij ze aangeven hoe het dier of de plant is aangepast aan de omgeving.

Daag de leerlingen uit om verbanden te leggen tussen de economie en duurzame ontwikkeling in de 2030-agenda en met de SDG’s (bv. SDG 11, SDG 14 en SDG 15). 

  • Demografische en economische trend

De leerlingen zoeken een aantal demografische en economische grafieken op en interpreteren die. Ze kunnen de grafieken bespreken en eventueel verschillende grafieken naast elkaar leggen (bv. staafdiagrammen, cirkeldiagrammen …). Ze doen dit voor de bevolking, bevolkingsdichtheid en de bevolkingsgroei .

Ze kunnen hiervoor volgende webpagina gebruiken: https://www.indexmundi.com/map/?t=0&v=21&r=eu&l=nl 

  • Traditionele gerechten of specialiteiten

De leerlingen bespreken traditionele gerechten of specialiteiten. Vinden ze een speciale historische of geografische reden of oorzaak waarom dat een specialiteit is van het land?

  • Reisweg

Laat de leerlingen een kaartje maken met een reisweg die interessante plekken verbindt met elkaar (bv. iets van cultureel erfgoed en natuurlijk erfgoed). De leerlingen kunnen berekenen hoe lang de route is, hoeveel tijd ze nodig hebben om die af te leggen met verschillende vervoersmiddelen, de schaal berekenen …

Brochure ontwerpen

De leerlingen gebruiken hun aantekeningen over de verzamelde informatie om hun brochure te maken. Deze is visueel aantrekkelijk opgesteld en bevat ook interessante informatie over het land. Deze informatie wordt zo grafisch mogelijk weergegeven met behulp van genial.ly. 

Genial.ly laat toe om afbeeldingen interactief te maken waardoor recht gedaan wordt aan de virtuele reisbeurs. Het is de bedoeling dat leerlingen op deze manier niet mondeling hoeven te presenteren maar dat alles zelf opgezocht en bekeken kan worden door de medeleerlingen.  

Gezien de doelstelling van interactiviteit moet de genial.ly aan de volgende criteria voldoen:

  • Een hyperlink naar een andere webpagina
  • Een afbeelding invoegen
  • Een geluidsfragment bevatten (ingesproken of via video)
  • Een interactieve reisweg bevatten met Google Maps op een aparte pagina in Genial.ly

Mogelijke vragen:

  • Hoe kan je alle informatie presenteren die je de laatste tijd hebt verzameld? 
  • Laat je brochure de opmerkelijke plaatsen, geluiden, dieren … zien die je tijdens de vorige lessen hebt ontdekt? 
  • Stimuleert de brochure anderen om je land te bezoeken? 
  • Voldoet de brochure aan de vooropgestelde criteria? 

Brochure optimaliseren

De leerlingen delen en vergelijken via jigsaw hun brochures. Ze geven feedback aan elkaar en herwerken nadien hun brochure in hun groepje aan de hand van de gekregen feedback.

Mogelijke vragen:

  • Wat vond je goed aan het werk van je klasgenoten? 
  • Wat zijn hun sterke punten?
  • Hoe kan de brochure verbeterd worden? 
  • Hoe kunnen ze beter worden in het samenwerken? 
  • Hoe kun je opbouwende feedback geven? 
  • Hoe kan je feedback beleefd ontvangen? 
  • Wat heb je geleerd van je klasgenoten?

Slot

De leerlingen stellen hun brochures openbaar, eventueel via een digitaal platform, ter beschikking voor andere klassen of op de klas- of schoolblog. 

Mogelijke vragen:

  • Hoe kunnen we onze brochures beschikbaar stellen? 
  • Met wie zouden we onze brochures kunnen delen? Wie zou geïnteresseerd zijn? 

DigiSTEM

Het digitale als tool (in dit geval genial.ly) is onmisbaar bij deze opdracht in functie van autonomie bevordering (het opzoeken én het voorstellen van de informatie) en samen leren (rollen verdelen, deeltaken maken, doelstellingen bepalen). Een digitaal platform kan gebruikt worden om informatie te verspreiden.

Science

Verschillen tussen levende en niet-levende organismes, determinatietabel, kenmerken en classificatie van (on)gewervelde dieren en planten, klimaat, menselijke invloed op milieu, EU, migratiebewegingen, politieke organisatie.

 

Technology

Hernieuwbare en niet-hernieuwbare energiebronnen opzoeken, ICT gebruiken om informatie te verzamelen en voor te stellen.

 

Mathematics

Geschikte eenheid kiezen om getallen uit te drukken (bv. afstand, bevolkingsaantal, bevolkingsdichtheid), verzamelen, interpreteren, kritisch analyseren en visualiseren van gegevens in tabellen of grafieken. 

 

Differentiatie

Naast het promoten van hun land via een brochure kunnen de leerlingen ook uitgedaagd worden om een realistische reisgids op te stellen. Hierbij plannen ze een reis voor een aantal dagen en moeten ze rekening houden met vooropgestelde criteria zoals het aantal dagen, het budget, de verplaatsing …

 

Bronnen

STEAM-CT. (2022). STEAM-CT Projects: traveling 9-12. STEAM-CT. Geraadpleegd op 23 september 2022 van, https://www.steam-ct.org/p9-12-travelling