Een muziekinstrument ontwerpen met peuters/kleuters

Leeftijd
kleuters

In deze activiteit worden muziekinstrumenten (trommels) ontworpen, waarbij ook onderzoek zijn plaats kan krijgen, in de vorm van een ontdekbak, onderzoekje van verschillende soorten plakband, enz. Doorheen het onderzoeks- en ontwerpproces worden enkele digitale tools ingezet. 

Vervolgens wordt de impact van het bespelen van de trommel gefilmd in slow motion, om zo te visualiseren dat geluid uit trillingen bestaat.

Digitale verrijking:

  • Het maken van een digitale praatplaat (vb. tool Thinglink)
  • Gericht zoeken naar informatie op internet
  • Digitale foto's bewaren in een digitale notebook zoals Bamboo paper of Book creator.
  • Filmen (in slow motion) 

Betekenisvolle context

Er zijn verschillende betekenisvolle contexten mogelijk:

  • Je ziet dat de kinderen geregeld met potten en stokjes aan het spelen en trommelen zijn.
  • Er is binnenkort 'Open klasdag', en de kinderen willen een muzikale voorstelling uitvoeren voor de ouders die op bezoek komen. 
  • Je werkt in het thema muziekinstrumenten met een digitale praatplaat over verschillende muziekinstrumenten. Hierin komt ook de trommel aan bod en je ziet dat kinderen geboeid zijn.   Een digitale praatplaat kan bijvoorbeeld gemaakt worden met volgende tool: Thinglink 

Deze betekenisvolle contexten kunnen de kinderen nieuwsgierig maken: waarmee kan je muziek maken, kan je zelf een muziekinstrument maken, hoe komt het dat je ergens muziek mee kan maken? Peuters zullen dit vaak niet expliciet vragen, maar je kan de nieuwsgierigheid wel afleiden uit hoe ze met materialen omgaan. Dit kan je bijvoorbeeld oppikken door eerst een ontdekbak met allerlei materialen aan te bieden waarop de peuters kunnen spelen. 

Ontwikkelingsdoelen

Natuur

1.1 de kleuters kunnen verschillen onderscheiden in geluid, geur, kleur, smaak en voelen

1.2 de kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur

Techniek 

2.3 de kleuters kunnen in een eenvoudige situatie nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte 

2.4 de kleuters kunnen ideeën bedenken voor een eenvoudig technisch systeem 

2.5 de kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem 

2.6 de kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan 

2.7 de kleuters kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem 

2.8 de kleuters zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken 

2.9 de kleuters tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek. 

Wiskundige initiatie - meten 

2.1 de kleuters kunnen handelend en verwoordend twee dingen op hun kwalitatieve eigenschap vergelijken 

2.7 de kleuters kunnen verandering, beweging, (snelheid) die ze met hun eigen lichaam ervaren of die ze bij voorwerpen, verschijnselen of bij andere mensen waarnemen, verwoorden

Wiskundige initiatie-ruimte (initiatie op meetkunde) 

3.1 de kleuters kunnen handelend, in concrete situaties de begrippen "in, op, boven, onder, naast, voor, achter, eerste, laatste, tussen, schuin, op elkaar, ver weg, dicht bij, binnen, buiten, omhoog en omlaag" in hun juiste betekenis gebruiken. Zij kunnen pictogrammen in verband met "richtingen" als symbolen hanteren 

Probleemstelling + materialen verkennen

Fase 1: Probleemstelling

De kinderen willen muziekinstrumenten maken. Maar met welke materialen kan je muziek maken? 

Bij peuters ligt de nadruk heel sterk op exploreren en ontdekken. Daarvoor kan in deze fase een ontdekbak of -hoek gebruikt worden, waarin allerlei materialen aangeboden waren waarop de kinderen muziek kunnen proberen maken.

Van daaruit kan de probleemstelling komen: hoe maken we zelf een muziekinstrument waarop we kunnen trommelen en dat een mooi geluid maakt?

Fase 2: ideeën bedenken

Na het verkennen van de materialen, wordt besproken met welke materialen kon getrommeld worden (of een ander geluid kon geproduceerd worden). Ook de manier van trommelen wordt besproken (met de hand, met een stok, lepel, ...). Deze materialen worden verzameld in de kring. 

Samen wordt opgezocht (zoekfunctie via internet + in boeken) hoe instrumenten (vb verschillende soorten trommels) eruit zien. 

Er kan een verzameling van de gevonden foto's bewaard worden in een digitale tool, bijvoorbeeld in Bamboo paper of book creator.

 

 

Fase 3: Plannen

Vervolgens worden de verdere stappen ondernomen: 

  • keuze maken voor ontwerp 
  • materialen bijeenzoeken 

Hier krijgen de kinderen veel keuzemogelijkheden. Ze mogen bijvoorbeeld materialen uit de ontdekbak gebruiken, de kast met kosteloos materiaal gebruiken, verschillende hechtingsmaterialen gebruiken,... Wie wel meer sturing nodig heeft, kan ideeën van de leerkracht krijgen (zie volgende fase).

 

Fase 4: Maken

De manier waarop het maakproces verloopt is sterk afhankelijk van de beginsituatie. Kinderen die al gewoon zijn om zelf materialen te kiezen, en/of gewoon zijn om met materialen te werken, krijgen veel inspraak. Kinderen die het niet gewoon zijn om zelf keuzes te maken krijgen meer begeleiding en sturing. Zij kunnen ideeën krijgen van de leerkracht om trommels te maken, zoals: 

  • trommelen op een omgekeerde metalen doos, waarbij de trommelstok zachter of dikker wordt gemaakt met materialen zoals stof, keukenpapier, ...;
  • repen papier over de opening van een kartonnen koker kleven met behangerslijm (mogelijke differentiatie: repen laten scheuren, knippen of reeds voorgescheurde repen gebruiken);
  • ...

Voor veel peuters zal het belangrijk zijn om als leerkracht te ondersteunen bij het gebruik van hechtingsmaterialen. Gewoon plakband zelf afscheuren is bijvoorbeeld vaak nog moeilijk, en ook het gedoseerd gebruiken van materialen moet vaak sterk begeleid worden. Anderzijds is het wel belangrijk om kleuters die materialen te laten verkennen die zij meest geschikt achten, ook wanneer de leerkracht hier anders over denkt. Het leereffect wanneer door het kind zelf ontdekt wordt dat iets niet werkt, is veel groter dan wanneer de leerkracht dit aangeeft en zelf een ander materiaal voorstelt. 

Dit kan eventueel een extra onderzoekje worden: je kan hen verschillende soorten plakband laten verkennen en uitproberen, afscheuren, knippen, ... Op die manier doen ze op eigen tempo ervaringen op en leren ze deze materialen hanteren. Naderhand zal het gebruik van plakband veel bewuster gebeuren, en zijn de kinderen veel zelfredzamer in het gebruik hiervan. 
Enkele mogelijke materialen voor dit onderzoekje zijn: gewone plakband, schilderstape, washi tape, ducttape, isolatieplakband, dubbelzijdige tape, papiertape,...   

 

Fase 5: Testen & evalueren

Als test worden de muziekinstrumenten (trommels) bespeeld. Maar zijn dit nu wel goede instrumenten? 

Dit kan onderzocht worden door de trilling van het instrument te filmen in slow motion. Op die manier worden de trillingen die veroorzaakt worden duidelijk zichtbaar. 

Indien de kinderen hier heel betrokken op reageren en duidelijk nieuwsgierig zijn naar meer, kunnen ook andere trillingen worden gefilmd , zoals trillingen die op een wateroppervlak kunnen veroorzaakt worden (vb kloppen op een flesje met water: niet enkel het flesje maar ook het water zelf zal bewegen). 

Fase 6: Presenteren

Als slot kan in de kring getoond worden wat werd gemaakt: de kinderen kunnen trommelen op hun zelfontworpen instrumenten, en vervolgens kan de filmopname van de trillende beweging van het oppervlak getoond worden.

Enkele mogelijke materialen voor de ontdekbak of -hoek

  • Allerlei dozen; van karton, metaal, hout
  • Kokers
  • Stokjes
  • Lepels
  • ...

 

Materiaal voor onderzoekje met plakband

  • gewone plakband
  • schilderstape
  • washi tapeducttape
  • isolatieplakband
  • dubbelzijdige tape
  • papiertape
  • ... 

Enkele mogelijke materialen voor het ontwerpen van de trommels

  • hechtingsmaterialen zoals verschillende soorten plakband (zie materiaal voor onderzoekje), lijmsoorten, ...
  • metalen dozen
  • kartonnen kokers
  • bekers
  • papier
  • scharen
  • ...

Dit kan heel sterk bepaald worden door de kleuters, dus het openzetten van de kast met kosteloos materiaal kan een meerwaarde zijn.

DigiSTEM

Het gebruik van zoekmachines op internet.

Foto's bewaren in digitale boek-vorm, via een app zoals Book creator of Bamboo Paper

Het gebruik van de slow motion camera om de trilbeweging van de trommel te filmen.

Het maken van een digitale praatplaat (vb. tool Thinglink)

Science

Onderzoeken en vergelijken van eigenschappen.

Inzichten verwerven over geluid en geluidstrillingen.

Materiaaleigenschappen verkennen.

Technology

Hanteren van technische systemen.

Het ontwerpen en maken van een nieuw technisch systeem.

Eigenschappen van technische systemen verkennen. 

Engineering

Ontwerp maken en bijsturen op basis van ontwerpcriteria, waarbij eigenschappen worden onderzocht.

 

Mathematics

Wiskundige kennis (kwalitatieve verschillen) toepassen.