De kinderen maken een lekker én gezond drankje.
Digitale verrijking:
- Tool om brainstorming te stimuleren (Nearpod, Miro, Mindnode...)
- Enquêtes of antwoordformulieren maken met google forms
- Gegevens noteren via bv. notepad of Word
- Berekeningen maken in Excel
Binnenkort vindt een feest, markt, opendeurdag ... plaats op school. Tijdens dit event kunnen de kinderen zelfgemaakte drankjes verkopen, bijvoorbeeld voor een goed doel. Ze willen een gezond drankje ontwikkelen en maken dat ook lekker is! Ze onderzoeken hiervoor de ideale samenstelling van de verschillende ingrediënten.
Eindtermen
Mens en maatschappij
2.2. De leerlingen kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illustreren hoe de prijs van een product tot stand komt.
Wetenschappen en techniek
1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.17. De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
2.9. De leerlingen kunnen een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
Wiskunde
2.7 De leerlingen kunnen met de gebruikelijke maateenheden betekenisvolle herleidingen uitvoeren.
4.2 De leerlingen zijn in staat om de geleerde begrippen, inzichten, procedures, met betrekking tot getallen, meten en meetkunde, zoals in de respectievelijke eindtermen vermeld, efficiënt te hanteren in betekenisvolle toepassingssituaties, zowel binnen als buiten de klas.
ICT
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Inleiding
De kinderen maken kennis met de context. Ze worden gestimuleerd om een lekker en gezond drankje te maken.
In kleine groep bepalen ze de kenmerken van een lekker en gezond drankje (vb. kleurrijk, zoet ...).
Hiervoor kan een brainstorm app gebruikt worden (vb. Nearpod,..)
De kenmerken worden met de volledige klas besproken. De kinderen leggen samen 4-5 criteria vast voor een lekker en gezond drankje. Ze denken daarbij na over criteria die 'meetbaar' zijn (vb. gezond > geen suiker).
De criteria kunnen ook afgeleid worden uit een schoolenquête die de kinderen opstellen om te achterhalen welke kenmerken mensen belangrijk vinden opdat ze een drankje zouden kopen. De enquête wordt opgesteld via Google Forms zodat er snel en gemakkelijk diagrammen te raadplegen zijn van de antwoorden.
Zelf drankjes maken
De kinderen bedenken en maken twee verschillende drankjes met behulp van de voorziene ingrediënten en instrumenten (zie materialen).
Op voorhand wordt klassikaal afgesproken welke hoeveelheid wenselijk is om te maken als 'proevertjes' (vb. 10 cl).
Belangrijk!
- Wijs de kinderen erop dat ze duurzaam te werk moeten gaan (geen verspilling).
- Laat hen stilstaan bij de nood om hun favoriete drankje te kunnen reproduceren (schrijven van een recept!: Dit kan digitaal gebeuren in bv. Word).
Testen van de zelfgemaakte drankjes
De kinderen denken na over hoe ze kunnen nagaan of hun drankjes succesvol zijn. Ze moeten een manier vinden om de drankjes te kunnen vergelijken.
Ze moeten het eens geraken over een beoordelingsstrategie, bijvoorbeeld een onpartijdige jury die proeft van ieder drankje op basis van de vastgelegde criteria (vb. afvaardiging van leerlingen uit verschillende klassen, het leerkrachtenteam, het keukenpersoneel ...)
De drankjes worden beoordeeld en ieder groepje houdt één favoriet drankje over. De beoordeling van de drankjes gebeurt door een jury. Om meteen alle gegevens te kunnen verzamelen is het handig om dat ook digitaal te laten doen. Dit kan bv. in een Google Forms.
Optimaliseren van het favorietje drankje
Ieder groepje krijgt de kans om het drankje dat verkozen werd nog te verbeteren op basis van feedback van de jury (criteria!). Voor ieder drankje wordt ook een naam bedacht.
Produceren op grote schaal
De kinderen krijgen de uitdaging om het favoriete drankje van hun groep op grote schaal te produceren zodat iedereen van de klas kan proeven.
Belangrijk:
- Hoeveelheid per 'proevertje' (5 groepjes > ieder kind proeft 5 drankjes)
- Reproduceerbaarheid (recept met hoeveelheden, verhoudingen, ...)
- Efficiëntie (productieproces voor 20 drankjes in beperkte tijd)
- Duurzaam (geen ingrediënten verspillen, kostprijs beperken)
Berekeningen kunnen gemaakt worden in Excel.
Een feestje in de klas
De kinderen proeven van de verschillende drankjes en discussiëren over de verschillen en gelijkenissen op basis van de criteria (zie 1).
De kinderen blikken terug op hun ervaringen: Hoe hebben ze ervoor gezorgd dat ze voldoende drankjes hebben geproduceerd voor iedereen in de klas? Wat verliep goed/minder goed tijdens het productie proces? Hebben ze nog ideeën om het productieproces vlotter te laten verlopen? ...
Verkoop drankje
De leerlingen bereiden zich voor op de verkoop van hun drankjes: hoeveel drankjes per groep, hoeveel ingrediënten, kostprijs ingrediënten, verkoopprijs per drankje, ...
De leerlingen kunnen ook reclameborden maken, een kraampje inrichten, ... om hun drankjes te verkopen.
- Glazen, flessen, bekers, trechters, ...
- Fruitpers (handmatig, elektrisch, ...)
- Messen en snijplankjes
- Meetinstrumenten (vb. maatbeker en -cilinder, pipet, lepel, ...)
- Mogelijke ingrediënten voor de drankjes:
- Spuitwater, water
- Veenbessensap, druivensap, passievruchtensap, ...
- Sinaasappelen, citroenen, limoenen, appels, ananassen, komkommers, ...
- Honing, siroop, ...
DigiSTEM
De kinderen verzamelen informatie over de voorkeursdrankjes van de kinderen op school via Google Forms.
Science
De kinderen onderzoeken met hun zintuigen (smaak, zicht, geur). De kinderen staan stil bij de relatie tussen gezondheid en voeding.
Technology
Het verkennen van technische systemen die tegemoet komen aan een specifieke behoefte om een lekker en gezond drankje te maken.
Op systematische wijze gegevens bijhouden en komen tot een lekker en gezond drankje.
Engineering
De verschillende variabelen optimaliseren om tot een lekker en gezond drankje te komen.
Bijsturen van het ontwikkelproces (bv. hoe efficiënter aanpakken?).
Mathematics
De kinderen maken verschillende berekeningen en gebruiken wiskundige concepten (bv. verhoudingen, prijs, winst, tabellen, maateenheden ...).
Deze activiteit is gebaseerd op een eerder project van STEM4Math: Drankjesfabriek | Stem4Math